Rakan Taulan...

Rahmat Allah.

Dari Jabir r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : “Bukan amal seseorang yang memasukkannya ke syurga atau melepaskannya dari neraka, termasuk juga aku, tetapi ialah semata-mata rahmat Allah S.W.T belaka”. (Muslim)

Sabtu, 29 September 2012

Ganjaran Orang Bertaqwa

Bismillahairahmaanirahim.... Assalamualaikum...wbt

Dari segi bahasa taq wa berarti “menjaga diri dari segala yang membahayakan” atau mengikut sesetengah pakar bahasa “berjaga-jaga atau melindungi diri dari sesuatu”.

Dalam istilah syar‘i (hukum), kata taqwâ mengandung pengertian “menjaga diri dari segala perbuatan dosa dengan meninggalkan segala yang dilarang Allah Swt. dan melaksanakan segala yang diperintahkan-Nya”.

Didalam al-Quran kata ini disebut 258 kali dalam berbagai bentuk dan dalam konteks yang bermacam-macam. Adapun ganjaran kepada orang-orang yang bertaqwa di dunia dinyatakan dengan jelas di dalam Al-Quran iaitu: -
TAQWA
  Dibukakan jalan keluar pada setiap kesulitan yang dihadapinya(1)  "dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya),"

Dimudahkan segala urusannya (2)
  "Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu."


Dilimpahkan kepadanya berkah dari langit dan bumi (3)
   "Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertakwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa sebabkan apa yang mereka telah usahakan." (QS. Al-A‘râf [7]: 96)

Dianugerahi furqân , yakni petunjuk untuk dapat membedakan yang hak dan bathil(4)  "Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertakwa kepada Allah, nescaya Dia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dengan yang salah dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu, serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu dan Allah (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar.  (Al-Anfâl [8]: 29)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan