Rakan Taulan...

Rahmat Allah.

Dari Jabir r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : “Bukan amal seseorang yang memasukkannya ke syurga atau melepaskannya dari neraka, termasuk juga aku, tetapi ialah semata-mata rahmat Allah S.W.T belaka”. (Muslim)

Jumaat, 29 Oktober 2010

Panggilan dari Hospital untuk merawat bayi berusia 29 hari.....



"...Assalamualaikum ustad... saya J.... dari felda K... nak minta tolong ustad, pasal anak saya, tolong ustad!.. saya tunggu lepas asar... anak saya sekarang sudah masuk ICU"....Insyallah, jawab saya.

Sebenarnya saya memang tak suka merawat di hospital, kerana disitu juga merupakan gelanggang jin... hihihi memandai je cakap. Masalahnya bila nak buat rawatan, ramai yang tengok, tu yang tak seronok, tempat terbuka.

Untuk memenuhi permintaannya En J... , saya tiba hospital besar lebih kurang jam 7.30pm, itu pun saya baru balik dari merawat... semuanya kes kecemasan. Inilah salah satu ujian menjadi perawat, jika tidak di Pusat Rawatan ada pula yang telefon kita. Semua tu adalah urusan Allah... tak gitu?

Saya disambut oleh En J di pintu masuk pelawat. Sebenar waktu melawat sudah pun tamat, tapi dapat 'green light' dari seorang doktor yang sedang merawat bayi tersebut. Sebaik saja sampai di Unit Terapi saya disambut pula oleh seorang doktor perempuan. Kami masing masing memperkenalkan diri.. tanpa berlengah lagi saya pergi melihat bayi itu. Ya Allah sedihnya melihat keadaannya... kerana dari kepala badan tangan dan kaki semuanya ada wayer. Nampak bayi tu sedang tidur. Saya difahamkan oleh doktor yang bertugas, ada perkara pelik berlaku pada budak ni... bayi ni sesak nafas, tapi kita dah scan tiada apa apa. Ustad cubalah lakukan terbaik untuk bayi ni... silakan.

Saya terus memanggil ibu dan bapa kepada bayi ni... Saya ajarkan teknik scan sendiri iaitu baca Bismillah...rahim, tarik nafas guna hidung, kemudian hembus ikut mulut.. lakukan 21 kali. Saya terus merawat bayi tersebut dengan dimulakan bacaan pembukaan aurad.. bacaan diteruskan dengan Al Fatehah, Al Baqarah 1-5, Al kursi 3X, As Sofaat 1-10, 3 Qul, tiba tiba ada pergerakkan pada bayi itu, saya teruskan bacaan dengan bismillah 5 untuk kaedah tarik apa yang ada dalam tubuh bayi itu ( bisa, racun, dan sbgnya). Mata bayi berkenaan terbuka seperti bangun tidur, ada sesuatu yang tak kena dengan bayi ni, kemudian saya kata rawatan untuk bayi ini sudah tamat... insyallah bayi ini sihat.

Kemudian saya menghadap ibu dan bapa bayi berkenaan. Saya tanya keputusan mereka, ibunya tidak boleh menghabiskan 21 kali sebab dia kata pening, bapa pula sakit kaki dan pinggang. Saya beritahu pasangan itu sebaik saja mendengar keputusan selepas scan tadi ada simptom gangguan sihir. Selepas keluar hospital nanti datanglah ke pusat rawatan. Sebenarnya masalah anak pasangan itu adalah berpunca dari gangguan jin yang ada dalam tubuh ibunya...dan sebelum saya keluar dari wad itu saya benteng bayi dan pagar ibunya supaya jin yang ada dalam tubuhnya tidak menganggu keluarga mereka...

Selepas dua hari kejadian itu, mereka keluar dari hospital... dan datang ke pusat rawatan untuk menerima rawatan selanjutnya.... untuk ringkasan cerita, pasangan ini telah disihir sejak mereka mendirikan rumahtangga lagi dan selepas 2 hari dirawat mereka pulih seperti sediakala atas izin Allah..

Semua yang berlaku adalah atas izinNya... cerita ini bukan sengaja nak menunjuk nunjuk atau riak, tetapi adalah sekadar nak berkongsi ilmu dan pengalaman dalam rawatan.

Sekian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan