Rakan Taulan...

Rahmat Allah.

Dari Jabir r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : “Bukan amal seseorang yang memasukkannya ke syurga atau melepaskannya dari neraka, termasuk juga aku, tetapi ialah semata-mata rahmat Allah S.W.T belaka”. (Muslim)

Sabtu, 29 September 2012

Tauhid : Orang Yang Menyalahkan Allah... (kekadang berlaku pada kita semasa kita tak sedar....)

Bismillahirahmanirahim..... Assalamualaikum wbt....

Allah Maha Besar!!  Allah Maha Besar!!... Ya Rahman...Ya Rahim... ku berlindung selalu pada dosa dosa dan setiap salah ku... KAU jagalah, selamatkanlah, lindungilah dan cintailah AKU.... inilah keluh kesah sehari hari mengingatiMU kebesaran MU, keagungan MU, dan apa pun tiada yang boleh menandingi kekuasaan MU... namun dalam pada itu masih ada golongan terlibat secara langsung atau tidak, sedar atau pun tidak sedar akan meyalahi segala percaturan MU... berikanlah kesempatan untuk bertaubat pada MU.. walaupun sedar hamba MU ini tidak layak untuk bersujud pada MU...

Kepada junjungan besar Rasulullan SAW, tiada terbatas untuk berselawat ke atas mu, dan segala sunnah mu kian menjadi amalan ku...


Pada kali ini, saya ingin berkongsikan sedikit permasalahan antara perkara yang berlaku sama ada ianya terjadi sewaktu kita sedar ataupun tidak. Kebanyakan perkara ini tejadi pada mereka terlibat secara langsung iaitu sebagai contoh sewaktu ditimpa musibah, ujian ataupun sewaktu dengannya.

Di pendekkan cerita antara cakap-cakap lain yang membawa seseorang yang terjebak kepada Jabariah adalah seperti apabila ditanya kepada mereka, " Mengapakah anda tidak pandai?" maka Dia akan menjawab, "Sudah takdir", atau kepada sesetengah orang bila ditanya, "Mengapakah awak bercerai?" dia akan menjawab, "Sudah kehendak Allah!" inilah sikap orang2 yang beritikad Jabariah. Dia menyerah bulat-bulat kepada Allah

Orang seperti ini seolah olah menyalahkan Allah apabila sesuatu itu menimpa dirinya. Sungguhpun mulutnya tidak berkata, "Allah yang bersalah!" tetapi pada perbuatan lahirnya, dia menuju kearah itu.

Tetapi yang peliknya, orang yang bersikap Jabariah ini tidak pula menyerah bulat bulat kepada Allah dalam semua bidang. Hanya dalam bidang bidang tertentu saja dia menyerah kepada Allah seperti dalam bidang mendidik anak.

Bila kita tanya mengapa anak dia jahat, maka kita akan menjawab , "sudah takdir". Seolah olah dia menyalahkan Allah SWT yang menyebabkan anaknya jahat sedangkan dia tidak pernah mengikut perintah Rasullullah supaya menyuruh anak bersembahyang ketika umur 7 tahun dan memukulnya apabila tidak mahu sembahyang setelah umur 10 tahun.

Dia berkata demikian kerana dia tidak suka bidang itu, tetapi dalam bidang bidang yang lain seperti hendak mencari kekayaan, dia banting tulang pagi dan petang kerana hendak melahirkan usaha ikhtiar. Dia berusaha sungguh sungguh sampai lupa sembahyang, puasa, mengaji dan sebagainya.

Mudah mudahan usaha kita diberkati...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan